Program czytelniczy "Magiczna moc książek"
„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła."
Wisława Szymborska
Wprowadzenie do programu
Wiek przedszkolny to czas intensywnego rozwoju dziecka, poznawania świata, zdobywania wiedzy, rozwijania i doskonalenia umiejętności, kształtowania nawyków. Naukowcy i praktycy od dawna zgodnie twierdzą, że czytanie dziecku na głos uczy je języka i myślenia, rozwija pamięć
i wyobraźnię, przynosi wiedzę i wzorce moralnych zachowań, wzmacnia poczucie własnej wartości.
Codzienne głośne czytanie dziecku dla przyjemności jest najskuteczniejszym sposobem wychowania czytelnika - człowieka samodzielnie myślącego, posiadającego wiedzę i umiejętność jej poszerzania, kulturalnego, etycznego, z wyobraźnią, który umie radzić sobie w życiu przy pomocy rozumu, a nie przemocy. Umiejętność słuchania sprzyja stałemu poszerzaniu słownictwa zarówno biernego jak i czynnego, mobilizuje do poprawnego i swobodnego wypowiadania się. Pozwala poznawać nowe słownictwo i formy gramatyczne, pomaga w opanowaniu języka. Umiejętność słuchania wywiera korzystny wpływ na umiejętność czytania. Kształcenie i kształtowanie języka dziecka łączy się integralnie z rozwijaniem jego myślenia. Stanowi sposobność do rozwijania umiejętności analizowania, porównywania, różnicowania, dokonywania syntezy, uogólniania, wnioskowania. Kontakt z książką wzbogaca wyobraźnię dziecka, rozszerza świat ich uczuć i myśli. Codzienne czytanie zaspokaja wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka, buduje więź z rodzicami, pozostawia niezapomniane wspomnienia.
Niestety, współcześnie rodzice w gonitwie zajęć i obowiązków zapominają o tym sposobie spędzania czasu z dzieckiem. Dzieci od najmłodszych lat są zasypywane sprzętem elektronicznym, spędzając wiele godzin przed ekranem telefonu, komputera, telewizora, często jest to dla nich najatrakcyjniejsza forma spędzania wolnego czasu. Coraz częściej obserwuje się u dzieci zahamowany rozwój społeczno-emocjonalny, opóźnienia w rozwoju mowy, ubogi zasób słownictwa.
Mając na uwadze ten problem postanowiłyśmy stworzyć program promujący czytanie dzieciom jako sposób na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie. Wierzymy, że zaszczepimy dzieciom miłość do książek, przyjemność z czytania, by w przyszłości czytanie było prawdziwą przyjemnością, a nie koniecznością.
Założenia programowe
Głównym założeniem opracowanego programu jest umożliwienie dzieciom dobrowolnego i spontanicznego udziału w zabawach z tekstem oraz częstego kontaktu z książką, poznawanie utworów literatury dziecięcej oraz rozwijanie ich zainteresowań czytelniczych poprzez różnorodne formy aktywności. Czytanie dzieciom jest nieodłącznym elementem pracy nauczyciela w przedszkolu. Poprzez realizację programu poszerzymy nasze działania promujące czytelnictwo wśród dzieci. Jednym z założeń jest także włączenie rodziców w realizację naszych działań. Rodzice kontynuujący w domu codzienne głośne czytanie przyczynią się do lepszego rozwoju dziecka, jego mowy, myślenia, wyobraźni.
Cele programu
CEL GŁÓWNY:
Głównym celem programu „Magiczna moc książek” jest promowanie wśród dzieci
czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- wprowadzenie dzieci w świat literatury,
- budzenie zaciekawienia książką przez ciekawe zabawy literacko-teatralne, wycieczki
oraz przemyślany i atrakcyjny kącik książek w sali przedszkolnej,
- rozwijanie mowy i aktywności intelektualnej,
- kształcenie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki i ich szanowania,
- zapobieganie uzależnieniu od telewizji i komputerów,
- doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, koncentracji uwagi, analizowania, wnioskowania,
- rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie, rozbudzanie ciekawości świata,
- rozbudzanie wyobraźni,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka,
- budowanie i pogłębianie więzi między rodzicem i dzieckiem,
- prezentacja utworów znanych autorów książek dla dzieci,
- zachęcenie nauczycieli i rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom,
- przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych - uczenie myślenia i wartości moralnych,
- uczenie nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów,
- przygotowanie dzieci do późniejszego, już samodzielnego wyboru książek,
- nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy.