„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła."

Wisława Szymborska

 

 

Wprowadzenie do programu

Wiek przedszkolny to czas intensywnego rozwoju dziecka, poznawania świata, zdobywania wiedzy, rozwijania i doskonalenia umiejętności, kształtowania nawyków. Naukowcy i praktycy od dawna zgodnie twierdzą, że czytanie dziecku na głos uczy je języka i myślenia, rozwija pamięć
i wyobraźnię, przynosi wiedzę i wzorce moralnych zachowań, wzmacnia poczucie własnej wartości.

Codzienne głośne czytanie dziecku dla przyjemności jest najskuteczniejszym sposobem wychowania czytelnika - człowieka samodzielnie myślącego, posiadającego wiedzę i umiejętność jej poszerzania, kulturalnego, etycznego, z wyobraźnią, który umie radzić sobie w życiu przy pomocy rozumu, a nie przemocy. Umiejętność słuchania sprzyja stałemu poszerzaniu słownictwa zarówno biernego jak i czynnego, mobilizuje do poprawnego i swobodnego wypowiadania się. Pozwala poznawać nowe słownictwo i formy gramatyczne, pomaga w opanowaniu języka. Umiejętność słuchania wywiera korzystny wpływ na umiejętność czytania. Kształcenie i kształtowanie języka dziecka łączy się integralnie z rozwijaniem jego myślenia. Stanowi sposobność do rozwijania umiejętności analizowania, porównywania, różnicowania, dokonywania syntezy, uogólniania, wnioskowania. Kontakt z książką wzbogaca wyobraźnię dziecka, rozszerza świat ich uczuć i myśli. Codzienne czytanie zaspokaja wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka, buduje więź z rodzicami, pozostawia niezapomniane wspomnienia.

Niestety, współcześnie rodzice w gonitwie zajęć i obowiązków zapominają o tym sposobie spędzania czasu z dzieckiem. Dzieci od najmłodszych lat są zasypywane sprzętem elektronicznym, spędzając wiele godzin przed ekranem telefonu, komputera, telewizora, często jest to dla nich najatrakcyjniejsza forma spędzania wolnego czasu. Coraz częściej obserwuje się u dzieci zahamowany rozwój społeczno-emocjonalny, opóźnienia w rozwoju mowy, ubogi zasób słownictwa.

Mając na uwadze ten problem postanowiłyśmy stworzyć program promujący czytanie dzieciom jako sposób na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie. Wierzymy, że zaszczepimy dzieciom miłość do książek, przyjemność z czytania, by w przyszłości czytanie było prawdziwą przyjemnością, a nie koniecznością.

Założenia programowe

Głównym założeniem opracowanego programu jest umożliwienie dzieciom dobrowolnego i spontanicznego udziału w zabawach z tekstem oraz częstego kontaktu z książką, poznawanie utworów literatury dziecięcej oraz rozwijanie ich zainteresowań czytelniczych poprzez różnorodne formy aktywności. Czytanie dzieciom jest nieodłącznym elementem pracy nauczyciela w przedszkolu. Poprzez realizację programu poszerzymy nasze działania promujące czytelnictwo wśród dzieci. Jednym z założeń jest także włączenie rodziców w realizację naszych działań. Rodzice kontynuujący w domu codzienne głośne czytanie przyczynią się do lepszego rozwoju dziecka, jego mowy, myślenia, wyobraźni.

Cele programu

CEL GŁÓWNY:

Głównym celem programu „Magiczna moc książek” jest promowanie wśród dzieci

czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

- wprowadzenie dzieci w świat literatury,

- budzenie zaciekawienia książką przez ciekawe zabawy literacko-teatralne, wycieczki

oraz przemyślany i atrakcyjny kącik książek w sali przedszkolnej,

- rozwijanie mowy i aktywności intelektualnej,

- kształcenie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki i ich szanowania,

- zapobieganie uzależnieniu od telewizji i komputerów,

- doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, koncentracji uwagi, analizowania, wnioskowania,

- rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie, rozbudzanie ciekawości świata,

- rozbudzanie wyobraźni,

- wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka,

- budowanie i pogłębianie więzi między rodzicem i dzieckiem,

- prezentacja utworów znanych autorów książek dla dzieci,

- zachęcenie nauczycieli i rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom,

- przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych - uczenie myślenia i wartości moralnych,

- uczenie nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów,

- przygotowanie dzieci do późniejszego, już samodzielnego wyboru książek,

- nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy.